04 ное
2012
     

Човек победи робот на пистата

Състезание между робот и човек завърши с победа за хората… но със съвсем малко


5723 прочитания, 0 коментара

Пистата Тъндърхил в Калифорния стана свидетел на първото по рода си състезание между човек и робот. Един срещу друг се изправиха пилот, запознат с пистата, и Audi TTS, което може да се кара само.

Крайният резултат от състезанието показа, че пилотът е завършил обиколката малко по-бързо от самоуправляващата се кола.

Състезанието бе част от изследване във връзка с развитието на контролните системи, което ще помогне на колите да бъдат по автономни по отношение на шофирането.

Колата робот е дело на изследователи към Центъра за автомобилни изследвания към университета Станфорд.

Наречената Шели кола е снабдена със сензори, които да установяват позицията й на пътя, да предават информация за сцеплението на гумите и да преценяват най-добрия възможен маршрут по пистата.

Професор Крис Гердс, шеф на автомобилната лаборатория в Станфорд, заяви, че изборът на писта не е случаен. Тъндърхил предлага 15 завоя, които максимално да изпитат уменията и възможностите на автомобила. Някои завои предоставят възможност за минаване с висока скорост, някои са шикани, други са остри и изненадващи, налагащи рязко намаляне на скоростта от 185 км/ч за отрицателно време.

След опознаването с пистата, роботът се изправил срещу служител на пистата, който успял да извоюва победата, макар и с много малка преднина пред машината.

„Това, което хората правят доста често е не само да изпитват лимита на дадената кола, ами дори да го преминават. Именно в това се крие и предимството на хората пред роботите” казва професор Гердс.

Той допълни, че в следствие на състезанието са направени редица изследвания, които да покажат възможно най-добрия начин на употреба на спирачките, начин на завиване и подаване на газ. По този начин изследователите се надяват тези данни да послужат за грандиозните проекти на станфордските учени.

„Например,” казва още професорът - „в някои случаи, когато гумите на колата са постигнали максимално сцепление е невъзможно за робота да завърти колата само чрез волана, когато при хората това се извършва с фина комбинация от газ и спирачка.”

„Учим се именно от тези малки детайли, които се стремим да приложим максимално. Целта ни е не да роботизираме колите, а да вложим този тип технологии, които научаваме от възможно най-добрите състезатели, и да ги превърнем в системи за сигурност” се казва още по време на научната конференция на списание Atlantic.

„В момента системите за помощ на шофьора в автомобилите не позволяват понякога на каращия да направи маневра, която най-добрите шофьори използват за да се измъкнат от проблем на пътя.”

„Бързото каране по пистата бе само един от начините да разкрием този изключително голям запас от умения. Математиката, която стои зад безопасното завиването на кола при висока скорост около остър завой е много близка до тази, която помага на колата да остане на пътя, когато се сблъска с лед. И двете включват редица изчисления, базирани върху количеството триене между пътя и гумите. Когато нагласяваме тези системи в бъдеще е важно не да построим автономни машини, които да са просто съвкупност от системи, предназначени за помощ на шофьора. Целта е да мислим малко по-различно, да направим това, което най-добрите шофьори биха сторили на пътя. Не толкова технологията, колкото способността на хората е нашето вдъхновение сега” казва професор Гердс.

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Човек победи робот на пистата"



    

Избрани книги


Полезни страници

    БЮЛЕТИНИ

    Фирмите представят
    Конференцията iMinds премина под мотото „Дигитално проучване, което има значение“

    Конференцията iMinds премина под мотото „Дигитално проучване, което има значение“

    Националният офис за технологичен трансфер в сферата на ИКТ към БАИТ взе участие в десетото издание на конференцията, което се проведе през октомври в Брюксел